Virkad lampskärm

Blev så inspirerad av de invirkade grejer jag såg både i verkliheten och på nätet som urbanknitting grupper gjort så jag bara måste testa något själv. Hittade en gammal spark i ett av våra uthus men det är nog bäst att testa i liten skala först. Då kom jag att tänka på att jag hade ju en gammal lampskärm där tyget vat trött och solblekt, den blir bra att börja med. Sagt och gjort, jag bad herr C om lite hjälp att sätta dit tre extra "pinnar" i stommen så den inte blev trekantig. Sedan var det "bara" att börja virka in alla pinnar. Därefter virkade jag ett nät med stoplpar och luftmaskor tills hela stommen var täckt. Nu började det roliga med utsmyckningen, här är det bara att släppa loss kreativiteten och skapa fritt. Jag gillar blommor så det fick det bli.
 
 
Stommen blir invirkad.
 
Nätet av stolpar är klart.
 
Den slingrande stjälken är klar.
 
Nu har stjälken fått blad...
 
...och blommor med en guldkant nedtill.
 
Så här fin blir den tänd, fast jag ska nog ha en svagare lampa i så blir den mysigare. Det var kul att göra denna så det kan nog bli fler om jag hittar en stomme till.

» Kommentarer
» Maiken

Vilken kul idé! Blev ju jättefin:) Jag har en stomme som jag sparat utifallattom jag skulle komma på något kul att göra med den så det kanske blir en sån här.

Svar: Kul om jag kunde inspirera dej att ta vara lampstommen, skulle vara kul att se det färdiga resultatet. Fick 2 st av min mamma i helgen som nog också kommer att bli invirkade så småning om.
Maria Ivansson

2012-10-15 // 15:37:17
URL: http://maikenovirkningen.blogspot.com
» Maiken

Förr eller senare så blir det nog en, men det är ju så många projekt på gång samtidigt:) Men det kommer garanterat bilder på bloggen när/om den blir klar!

2012-10-15 // 16:54:36
URL: http://maikenovirkningen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: