Plastpåsematta

På sjuttiotalet var det inne att göra mattor av plastband i olika färger. Idag finns det inte så många färger att välja mellan så jag gjorde egna plastband att virka min matta av. Idén fick jag på denna sidan som tipsar om hur du kan hitta/göra billigt garn. Det behövdes 18st påsar för att göra en matta på ca ø50cm.

Dessa påsar tänkte jag prova att göra plastband av. Tror att ca 2cm breda kan bli lagom. De tre översa påsarna är med i mattan. De andra tänker jag göra något annat spännande av, men det visar jag senare.
 
 Strimlat och klart!
 
 Jag placerade varje strimlad påse i en påse för att inte allt skall trassla ihop sej. provade att nysta först men det kanade bara upp.
 
 Det här är allt som blir kvar när påsarna är strimlade.
 
Så här ser den ut efter ca 20 varv. Jag lade upp 6fm i en magisk ring och ökade 1m 6ggr/varv. Färgbyten görs med överlapp för att slippa knutar.
v1: 6fm i magisk ring (6m)
v2: 2 i 1x6 (12m)
v3: *1fm, 2 i 1*x6 (18)
v4: *2fm, 2 i 1*x6 (24) osv osv öka 1m mellan ökningarna för varje varv.
Sista varvet: *1fm, hoppa över 1m, 4st i nästa m, hoppa över 1m* upprepa varvet ut, avsluta med sm. Ta av bandet och fäst (går bra att ta virknålen och kroka igenom några m).
 
Så här blev den färdiga mattan. Påsar jag använt kommer bla från apoteket, systemet, ica, hm, sparköp mfl.

» Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: