Brysselkransar

Till ett kalas i familjen för ett tag sedan så köpte jag lite kakor, bland annat Brysselkransar. Satt och kikade lite på dessa en stund och tänkte att dessa skulle nog inte vara så svåra att klura ut ett virkmönster till. Sagt och gjort, när gästerna gått, disken var klar och knoppen utvilad (dvs nästa dag) så satte jag igång. Efter några försök som blev mindre lyckade så blev mönstret klart. Så här blev det:
 
De ätbara...
 
... och de virkade.
Brysselkransar
Gör 1 rosa och 2 beige.
V1: Lägg upp 17lm och slut till en ring med sm, 1lm.
V2: 2fm i varje maska varvet ut, slut varvet med sm, 1lm = 32m
V3: 1fm i samma m som sm, 1fm x 6, 2fm i nästa 2m, 1fm x 14, 2fm i nästa 2m, 1fm x 7, slut varvet med sm, 1lm =36m.
V4: Hoppa över 1m, 3hst i nästa m, hoppa över 1m, sm i nästa m, fortsätt så varvet ut och slut varvet med sm. =9 bågar med hst. Spara en lång tråd att sy med av den rosa och en av de beiga. Fäst övriga trådar på baksidan.
 
Sy ihop den rosa med den av de beiga där alla trådar är fästa med den rosa garnänden. OBS! Kolla så att bågarna ligger mitt för varandra!Trä upp och ner mellan de båda alla i de yttersta maskorna så det blir tätt och fint, trä nålen till mitten och gör likadant i den inre ringen, fäst tråden på baksidan av den beiga. Sy nu ihop de beiga med varandra i de intill liggande luftmaskbågarna så kanten ser hel ut, trä nålen till mitten och gör likadant i den inre ringen, fäst tråden på baksidan av den beiga.
 
Tror att jag lyckades få dom att likna originalen ganska bra i alla fall.

» Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: