Julgran

Förra året hittade jag ett fint mönster på en julgran som jag tänkte göra, med det hanns inte med. Så nu började jag i god tid före jul istället och så här blev den.
Mönstet hittade jag Här (sidan kräver registrering som är gratis för att kunna se mönster), fast jag använde en 19cm hög frigolit kona istället och virkade remsan med "grenarna" ca 1m kortare (fast jag borde gjort den något längre för att få granen tätare).
 
Annars är mönstret här om ni inte vill böka med en registrering.
 
Allt virkas i en enda lång kedja så här:
* 6 lm, fm i 3:e m från nålen, hst i nästa m, st i nästa m; upprepa från * tills arbetet mäter ca 2,5 m från början.
Fortsätt med *5 lm, fm i 3:e m från nålen, st i nästa m; upprepa från* tills arbetet mäter ca 2,75 m från början. 
Fortsätt med *4 lm, fm i 2:a m från nålen, st i nästa m; upprepa från * tills arbetet mäter ca 3 m från början.
 
Montering:
Limma fast garn på frigolit konan, börja i botten och vira i spiral uppåt med lite lim itaget så limmet inte hinner torka. Detta för att inte konan skall synas så mycket genom "grenarna". Låt konen torka. Sy eller limma fast kedjan med "grenar" från botten och upp, börja med de bredaste "grenarna".
 
JDekorering:
Låt fantasin flöda! Pärlor, paljetter och glitter kan säkert bli fint. Jag har inte hunnit dekorera min än, men det kanske hinns med vid den övriga julpyntningen.
 
Klart!
 
 

» Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: