Kurs Lappteknik del 1

Yes! Nu blir det äntligen av. Förra våren köpte jag en väska som var gjord av kaffepaket och blev inspirerad att göra en egen. Jag har sedan dess samlat både kaffepåsar och djurmats påsar, så nu har jag nog så det räcker. I lördags började kursen då jag ska lära mej hur en väska av kaffepåsar ska göras.
 
Här är alla påsar jag samlat inför kursen.(Kaffepåsar från jobbet, Gevalia och Netto, Djurmatspåsar från Doggy, Friskies, Katty, Coshida och Royal Canin)
 
 
Steg 1. Skär bort kanterna och dela påsarna i 8 cm breda remsor.
 
Efter ett tag har det blivit många remsor.
 
Steg 2. Sy ihop 2 eller 3 remsor till låga remsor.
 
Det är bra att ha gott om plats, för det svämmar lätt över.
 
Steg 3. Vik ihop till ca 2-3 cm bred remsa, nåla fast så det inte glider, sy ihop till en platt remsa. Här är det viktigt att hålla fast och platta till under tiden så att remsan inte vrider sej. Hade underlättat om det gick att stryka remsorna innan men materialet i påsarna tillåter inte sådan behandling, de blir lite missformade då.
 
Mer än det här hann jag inte med på första tillfället, nu är det bara att fortsätta göra remsor hemma till nästa gång som är om 4 veckor så kanske jag kan börja fläta ihop remsorna.
 
Fortsättning följer efter nästa kurstillfälle......

» Kommentarer
» AnnikaLarsson

Hej. Super fint att kunna följa din kaffeväskaserie.
Har börjat samla och sy remsor
Vill ha många tips Duktig du är. Söker oxå en kurs men det finns inga
Annika

2020-01-24 // 23:52:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: